Conversation Pieces; Workshop Harold Linker
June 24, 2015
Lezing
Harold is schilder, docent en heeft altijd een hele succesvolle praktijk gehad. Hij begon zich alleen te realiseren dat hij niet langer wilde meedoen met het – blijkbaar – gesloten circuit van kunstenaars, kunst-investeerders en agenten/galeries. Hij wilde met zijn werk graag weer mensen aan het denken zetten. Zijn insteek: bestaand beeldmateriaal van internet halen en dat vereeuwigen op doek. Met olieverf.
Een lezing waarbij ik heel veel aansluiting had. Hij maakt van ogenschijnlijk waardeloos materiaal (vluchtige bits en bytes) een kunstwerk dat moet aanzetten tot gesprek. Een conversation piece. Een mooie woordkeuze van Harold: zo’n beeld manifesteert zich. Het is niet langer vluchtig en zakt weg in de zoekresultaten; het is er, en het blijft er.
Ook mooi: het werk is niet te koop. Dus het is vrij van financiële waarde of context. Zodra zo’n werk verkocht zou worden, dan hangt er een financiële waarde aan. En dan is het inhoudelijk minder waardeloos. Ik kan me erg goed voorstellen dat je dat niet wilt.
Ook Harold’s installaties zijn intrigerend. Het is een aanklacht tegen consumptie en verspilling; maar tegelijk is het heel introspectief. Het zet aan tot gesprek; en dat is ook wat Harold probeert te bewerkstelligen. Onderling en met de kunstenaar praten over het onderwerp; van gedachten wisselen. Niet oordelen, eerder aanzetten tot reflectie.
Workshop
De opdracht van de workshop was simpel: maak een Conversation Piece over je onderzoeksobject / onderwerp.
Tijdens deze workshop begonnen zaken voor mij op zijn plek te vallen. Ik wilde een metaforisch stuk maken, iets dat met een knipoog inging op waarde, moeite doen voor waarde, nieuwsgierigheid prikkelen, en ook een kort verhaal vertellen.
Het resultaat: twee boeken van karton. Eén met twee zware sloten, de ander met als titel ‘Lock Picking Manual’.
Het ene moeten lezen om het andere te kunnen lezen. Een dubbele opgave, terwijl je eigenlijk de inhoud van één boek wilt kennen.